Zoeken in
Veelgestelde vragen
-
Wat is een beslagvrije voet?
Iedereen heeft geld nodig om de huur te kunnen betalen, boodschappen te kunnen doen of de zorgverzekering te kunnen betalen. Dit deel van uw inkomen wordt de beslagvrije voet genoemd. Wanneer een deurwaarder beslag gaat leggen op uw inkomen, dan is hij verplicht om hier rekening mee te houden. Zo komt u niet in financiële problemen door de beslaglegging.
-
Kan ik ergens zelf mijn beslagvrije voet berekenen?
Op de website van de Rijksoverheid kunt u zelf de hoogte van uw beslagvrije voet berekenen. U wordt gevraagd om zaken te delen, waaronder uw inkomen, uw woonlasten en eventuele andere beslagleggingen die momenteel actief zijn. Wijkt uw berekening af van die van ACCS? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw dossierbehandelaar.
-
Er is beslag gelegd door de deurwaarder, maar nu kom ik financieel in de problemen. Wat kan ik nu doen?
Wanneer u het vermoeden hebt dat beslagvrije voet verkeerd is berekend, dan kunt u inloggen op de website van Schuldenwijzer met uw DigiD. Hier vindt u een overzicht van alle beslagen die op uw inkomen zijn gelegd. Klopt de berekening die door ACCS gemaakt is niet, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw dossierbehandelaar.
-
Ik ben het niet eens met (de hoogte van) de vordering, wat moet ik doen?
De fase waarin uw vordering zich bevindt, is bepalend of u wel of geen bezwaar kunt indienen. Lees meer over dit onderwerp op de pagina ‘bezwaar indienen’ en bekijk daar uw mogelijkheden.
-
Hoe dien ik een klacht in over jullie dienstverlening?
Bent u ontevreden over de manier waarop u te woord bent gestaan, de oplossing die u is aangeboden of de wijze waarop wij te werk gaan? Dan kunt u een klacht indienen via ons klachtenformulier. Wij zullen deze klacht binnen 5 werkdagen behandelen.
-
Wanneer mag ACCS beslag leggen?
In de meeste gevallen kunnen wij beslag leggen, zodra wij een vonnis hebben van de rechtbank. Wij zullen er alles aan doen om dit te voorkomen en proberen om samen met u naar een oplossing te zoeken. Als dat niet mogelijk is, zullen wij overgaan tot beslaglegging.
-
Waarop kan beslag gelegd worden?
Een deurwaarder mag beslag leggen op uw inkomen of uitkering, uw toeslag of teruggave van de belastingdienst, uw woning, uw voertuigen en op uw (on)roerende zaken. Beslagleggingen zijn over het algemeen prijzige handelingen. Wij adviseren u daarom om tijdig te betalen of een acceptabele betalingsregeling te treffen, om te voorkomen dat us schuld onnodig hoger wordt.
-
Er is bij mij beslag gelegd. Waarom hebben jullie dat gedaan?
Er wordt nooit ‘zomaar’ beslag gelegd, hier is een lang traject aan vooraf gegaan. U hebt herinneringen en aanmaningen ontvangen vanuit onze opdrachtgever, met het verzoek te betalen. Ook door ACCS bent u gevraagd om uw schuld te betalen of een regeling te treffen. Tot slot heeft u een vonnis of dwangbevel ontvangen waarin u bent gesommeerd (verplicht) om te betalen.
-
Kan ik beslaglegging voorkomen?
In de meeste gevallen wel, neem daarvoor contact op met uw contactpersoon binnen ACCS. Hij zal u vragen het volledige bedrag alsnog te voldoen of een aangescherpte betalingsregeling met u overeenkomen.
-
Kost een beslaglegging mij extra geld?
Beslaglegging kost geld, soms wel enkele honderden euro’s. Deze kosten zijn voor uw rekening. Het is dus belangrijk dat u meewerkt aan een oplossing en u houdt aan lopende betalingsregelingen. Neem voor meer vragen contact op met uw dossierbehandelaar bij ACCS.
-
Ik heb een brief ontvangen over een schuld die ik moet betalen. Hoe kan ik dit doen?
Uw schuld kunt u direct en eenvoudig betalen via iDeal. In de brief die u hebt ontvangen staat uw dossiernummer, deze dient u te vermelden bij uw betaling. Liever niet betalen via iDeal? Boek dan het bedrag handmatig aan ons over.
-
De schuld kan ik nu niet direct betalen. Wat zijn de mogelijkheden?
In veel gevallen is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen of de gehele schuld op een later tijdstip te betalen (uitstel van betaling). Benieuwd of dit voor uw schuld mogelijk is? Neem dan contact op met uw dossierbehandelaar.
-
Er is bij mij beslag gelegd. Waarom hebben jullie dat gedaan?
Er wordt nooit ‘zomaar’ beslag gelegd, hier is een lang traject aan vooraf gegaan. U hebt herinneringen en aanmaningen ontvangen vanuit onze opdrachtgever, met het verzoek te betalen. Ook door ACCS bent u gevraagd om uw schuld te betalen of een regeling te treffen. Tot slot heeft u een vonnis of dwangbevel ontvangen waarin u bent gesommeerd (verplicht) om te betalen.
-
Ik ben het niet eens met (de hoogte van) de vordering, wat moet ik doen?
De fase waarin uw vordering zich bevindt, is bepalend of u wel of geen bezwaar kunt indienen. Lees meer over dit onderwerp op de pagina ‘bezwaar indienen’ en bekijk daar uw mogelijkheden.
-
Hoe hoog is (de restant van) mijn schuld?
U kunt eenvoudig een overzicht aanvragen van uw openstaande schuld. Binnen enkele dagen ontvangt u deze op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Wilt u direct de hoogte van uw schuld weten? Neem dan telefonisch contact met ons op.
-
ACCS heeft mij een brief gestuurd, maar ik begrijp niet wat er geschreven staat. Kan ik hulp krijgen?
Het kan zijn dat u een brief hebt ontvangen met juridische termen die u niet begrijpt. Dat geeft helemaal niets, wij helpen u verder met deze begrippenlijst. Wilt u liever een medewerker spreken over de brief? Neem dan telefonisch contact met ons op.
-
Ik heb mijn schuld al rechtstreeks betaald bij de opdrachtgever van ACCS. Wat nu?
Het kan voorkomen dat uw betaling en onze brief elkaar kruisen. Bespreek dit dan met uw dossierbehandelaar. Wij nemen dan contact op met onze opdrachtgever en kijken dan graag naar de mogelijkheden.
-
Waarom ontvang ik een betaalverzoek, terwijl ik al heb betaald?
U hebt van ons een brief ontvangen met het verzoek om een bedrag te betalen. Als u deze al hebt betaald, dan is het belangrijk dat wij dit zo snel mogelijk weten. Stuur een kopie van uw betaalbewijs, inclusief uw dossiernummer, naar uw dossierbehandelaar. Lees meer over ‘betaalbewijs toezenden’.
-
Help, ik kom er zelf niet meer uit. Waar kan ik hulp krijgen bij mijn schulden?
Soms is het niet mogelijk om zelf een overzicht te creëren in uw administratie. Gelukkig zijn er verschillende instanties die u daar graag bij helpen. Zo kunt u contact opnemen met uw gemeente, een kredietbank, een bewindvoerder of misschien wel iemand in uw directe omgeving. Een schuld is niet iets om u voor te schamen. Zoek daarom tijdig hulp.
-
Iemand anders beheert mijn administratie. Kan ik deze persoon machtigen?
Bent u zelf niet in staat om uw vordering met ons te bespreken, of beheert iemand anders uw administratie? Download dan het ‘machtigingsformulier’ om een ander persoon een volmacht te geven. Dit kan iemand in uw naaste omgeving zijn, maar ook een vriend, jurist, of advocaat.
-
Werkt ACCS met automatische incasso?
Helaas werken wij niet op basis van automatische incasso. U kunt uw schuld eenvoudig betalen via iDeal, een handmatige overboeking of – in het geval van een betalingsregeling – een periodieke (maandelijkse) overboeking. Zo hebt u er zelf geen omkijken naar, wel zo handig.